TaBiAt GiGiT KuKu


Emm.. Disini saya ingin berkongsi tips sedikit.

Semua orang mempunyai anak. Tetapi kalau anda semua perasan mesti dikalangan anak-anak kita ada yang mengigit kuku. Emm mengigit kuku bukan sahaja dilakukan oleh kanak-kanak, tetapi juga orang dewasa. Tetapi berhati-hati bagi anak anda yang suka mengigit kuku. Menurut satu artikel yg saya baca iaitu penelitian yg dilakukan oleh di Rusia mengatakan anak-anak kecil yg biasa mengigit kuku boleh menyebabkan menurunkan IQ secara drastik. Contohnya, tangan dan kuku kotor ketika anak2 bermain dgn tanah, cat & debu yg masuk ke dlm kuku akan memperlahankan perkembangan anak & boleh merosakkan sistem saraf.

Biasakan anak2 anda mencuci tangan dengan sabun & tabiat mengigit kuku juga boleh membuatkan tubuh tdk sihat dan kuku tdk cantik.

Itu adalah serba sedikit tips yg ingin dikongsi bersama. Wasalam

8 thoughts on “TaBiAt GiGiT KuKu

  1. aisyah December 29, 2010 at 4:15 am Reply

    asalammualaikum…hai abg faizal ..namer sayer aisyah syer memang dari kecik sampai besar suka gigit kuku dah takleh berhenti dah kuku saya pon susah nak tumbuh ….ader2 aper2 cadangan tak abg faizal??

    • ijalida December 29, 2010 at 9:05 am Reply

      Salam,

      Emm.. Masalah ni.. cara nak buang tabiat buruk gigit kuku ni, cik aisyah boleh baca artikel di bawah ni..

      – Luangkan waktu untuk merawat kuku. Cara ini akan memotivasi Anda untuk menjaga kuku rapi dan menarik. boleh mengurangi keinginan Anda menggigit kuku.
      – Cari teknik lain untuk menyingkir rasa stress Anda selain menggigit kuku. Cara lain menghilangkan kebiasaan ini adalah mengganti dengan kegiatan lain, seperti menggambar.supaya ada jari anda bertugas. =)
      – Menggigit kuku seringkali dilakukan karena emosi. Maka itu, selesaikan masalah yang bikin Anda emosi. Ini dapat membantu untuk menghilangkan kebiasaan itu.

      Harap aisyah dpt praktikkan..

  2. eyka May 22, 2011 at 3:27 am Reply

    Assalamualaikum..abg faizal saia eyka…saya dri kecik smpai besr suke gigit kuku…smpai smua jari saia r0sak..n slalu berdarah…abg faizal ad tips 0r cdngn x nk kene buat ape???kdg2 skit jgk sbb terk0pek…hurmmmm..help me abg faizal..😦😦😦

  3. eika October 23, 2011 at 12:15 am Reply

    assalamualaikum…..sy jg mngalami mslh yg sma…sy x ble brhnti ggt kuku…umur sy da 17…mci g ggt kuku….kuku sy kecik sgt..n x cntik….nk ada kuku normal..tp mmg x mnjd niat nk brnti…

    • sudin January 8, 2013 at 12:58 pm Reply

      gunalah ketip kuku hari hari…susah sgt ke nak istiqamah benda yg baik..

  4. Nur February 12, 2012 at 3:34 pm Reply

    salam…
    emm saya suka gigit kuku dan selalu lah macam mana nak mengatasi gigit kuku nie..

  5. sudin January 8, 2013 at 12:49 pm Reply

    saya ada masalah xperasan bila ludah lebihan kuku..kadang2 dlm train,sampai muka org pun pernah terludah kuku..bg tips utk hilangkan habbit yg hina nie..tolong abg faizal..

  6. eiyla April 3, 2013 at 9:06 pm Reply

    salam….saya nie pun tergolong dalam golongan pengigit kuku….kalw bole nak sgt berenti…tapi susah….bila tngok kuku jer…nak ggit….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: