+K3utamaan Qiyamullail+


Assalamualaikum w.b.t,

Muslimin & muslimat sekalian, sama-samalah renungkan keutamaan Qiyamullail ini. Semoga terbuka hati kita untuk melakukan Qiyamullail & menjadikannya sebagai amalan harian kita. InsyaAllah.

Keutamaan Qiyamullail

عَنْ جَابِرٍ قَالَ سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ إِنَّ فِي اللَّيْلِ لَسَاعَةً لَا يُوَافِقُهَا رَجُلٌ مُسْلِمٌ يَسْأَلُ اللَّهَ خَيْرًا مِنْ أَمْرِ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ إِلَّا أَعْطَاهُ إِيَّاهُ وَذَلِكَ كُلَّ لَيْلَةٍ

Dari Jabir r.a. berkata: “Aku mendengar Rasulullah saw. bersabda, “Sesungguhnya pada malam hari itu benar-benar ada saat yang seorang muslim dapat menepatinya untuk memohon kepada Allah suatu kebaikan dunia dan akhirat, pasti Allah akan memberikannya (mengabulkannya); dan itu setiap malam.”

(HR. Muslim dan Ahmad)

Qiyamullail adalah cara berkomunikasi seorang hamba dengan Rabbnya. Hamba akan merasa lazat di kala munajat dengan Penciptanya. Ia berdoa, beristighfar, bertasbih, dan memuji Allah SWT. Dan Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, sesuai dengan janjinya, akan mencintai hamba yang mendekati-Nya.

Jika Allah SWT. mencintai seorang hamba, maka Dia akan mempermudahkan semua perjalanan kehidupan hamba-Nya dan memberi barakah atas setiap apa jua yang dilakukannya. Hamba juga diampuni dosanya, dihormati oleh sesama manusia, dan menjadi penghuni surga yang disediakan untuknya.

Seorang muslim yang selalu dan berterusan mengerjakan qiyamullail, pasti dicintai dan dekat dengan Allah SWT sebagaimana sabda Rasulullah SAW:

“Lazimkan dirimu untuk solat malam kerana hal itu tradisi orang-orang solih sebelummu, mendekatkan diri kepada Allah, menghapus dosa, menolak penyakit, dan pencegah dari dosa.”

(HR. Ahmad)

Jika Anda ingin mendapat kemuliaan di sisi Allah dan di mata manusia, amalkanlah qiyamullail secara berterusan.

Dari Sahal bin Sa’ad r.a.berkata:  “Malaikat Jibril a.s. datang kepada Nabi saw. lalu berkata, ‘Wahai Muhamad, hiduplah sebebas-bebasnya, akhirnya pun kamu akan mati. Berbuatlah semaumu, pasti akan dapat balasan. Cintailah orang yang engkau mau, pasti kamu akan berpisah. Kemuliaan orang mukmin dapat diraih dengan melakukan solat malam, dan harga dirinya dapat ditemukan dengan tidak minta tolong orang lain.’”

Orang yang solat kala orang lain lelap tertidur, diberi ganjaran syurga sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi dari Abdullah bin Salam dari Nabi SAW bersabda:

“Wahai manusia, sebarkanlah salam, berikanlah makanan, dan solat malamlah pada waktu orang-orang tidur, kalian akan masuk syurga dengan selamat.”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: