:: 7 Langkah Menangani tekanan di tempat kerja ::

Assalamualaikum wbt. 

So kali ini kita sambung tips semalam. Harap anda semua dapat mengamalkan tips-tips tersebut.

Bersikap Realistik Terhadap Pekerjaan Anda

  • Akui kekuatan dan kelemahn dalam diri anda.
  • Bersikap positif semasa melakukan pekerjaan anda.
  • Lakukan yang terbaik dalam pekerjaan anda.
  • Merasa seronok bekerja.

Rancang Kerja Anda
  • Kendali masa anda dengan bijak
  • Beri keutamaan pada kerja yang penting.
  • Jangan bertangguh kerja.
  • Elakkan membawa sebarang tugasan balik ke rumah.
  • Mengagihkan kerja dengan bijak.

Tingkatkan Kemahiran Penyelesaian Masalah.
  • Lihat masalah dengan rasional dan rancang penyelesaian secara sistematik.
  • Senaraikan masalah-masalah mengikut keutamaan serta langkah-langkah menanganinya.
  • Nilaikan kesesuaian pada setiap langkah penyelesaian.
  • Ambil tindakan secara wajar.

 

Mempunyai Sikap Yang Betul
  • Terhadap Perubahan Dalam Kerja.
  • Sentiasa bersikap terbuka, bertolak ansur dan realistik terhadap apa jua perubahan yang berlaku
  • Rancang perubahan secara teratur.

Amalkan Komunikasi Berkesan Di Tempat Kerja
  • Amalkan sifat tegas (assertive) bukan garang (aggressive).
  • Luahkan pendapat anda secara sopan, tegas dan jelas.
  • Hormati pandangan rakan sekerja anda.

Tingkatkan Sokongan Sosial di Tempat Kerja
  • Wujudkan ikatan persahabatan sesama rakan sekerja.
  • Senaraikan individu dan organisasi yang dapat membantu anda dan rakan sekerja di dalam menangani sebarang masalah.
  • Berkongsi masalah dengan mereka yang sedia mendengar.
  • Luangkan masa anda untuk membantu rakan yang bermasalah.

Amalkan Cara Hidup Sihat
  • Luangkan masa untuk beriadah.
  • Dapatkan tidur yang mencukupi
  • Bersenam selalu.
  • Berurut atau mengunjungi spa.
  • Bercuti.
  • Adakan aktiviti/hobi yang menyeronokkan.
  • Jauhi diri dari arak, rokok dan dadah.
  • Amalkan nilai-nilai murni dah berpegang teguh pada ajaran agama.

 

 

 

Advertisements

3 thoughts on “:: 7 Langkah Menangani tekanan di tempat kerja ::

  1. Assalamualaikum,

    Artikel yang menarik saudar/i :

    Tekanan di tempat kerja boleh menjadikan kita produktif atau sebaliknya.Maka kita perlulah bijak melatih diri agar tidak terpengaruh dengan pesekitaran tempat kerja yang menekan.Oleh itu di blog http://www.mohdfadhil.com anda dapat membaca kisah yang boleh dijadikan contoh dalam menghadapi situasi tekanan di tempat kerja.

    -Terima Kasih-

  2. tekanan kerja boleh menjadikan kita produktif dan menghasilkan kerja di dalam keadaan kita yang terbaik. namun kena pandai atasi masalah stress sebab kalau tak tangani sebaik mungkin akan efek keluarga juga.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s